ورود

شناسه‌ی کاربری:

رمزعبور:

ورود خودکار



واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید
بازار فنی و حرفه ای : افزایش سطح مهارت شاغلان در بنگاه‌ها
در تاريخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰ (255 بار خوانده شده)
بازار فنی و حرفه ای

با راه اندازی مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ضمن پاسخگویی بهتر به نیاز آموزشی شاغلان،‌ زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و نیروهای شاغل در بنگاه‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش بازار فنی و حرفه ای، راه اندازی و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تأثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه های مختلف صنعت دارد.به مراکزی که به ‌منظور گسترش آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع تاسیس و راه‌ اندازی شوند، مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی گفته می شود.

هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ارتقای مهارت، کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروهای کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار، ایجاد این مراکز در توانمندسازی و بروزرسانی سطح مهارت نیروهای کار و بالا بردن بهره وری در بنگاه‌ها اثرگذار است.

برابر ماده ۱۱۰ قانون کار، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ملزم شده برای بنگاه‌های اقتصادی با داشتن شرایطی مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی را صادر کند و طبق این ماده قانونی، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.

غلامحسین حسینی‌نیا ـ معاون وزیر کار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مزایای راه‌اندازی مراکز جوار و بین کارگاهی می گوید: با راه اندازی مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی علاوه بر ارتقای مهارت نیروهای کار و کاهش هزینه‌های جانبی تولید، بستر استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر فراهم می شود.



وی به صدور مجوز مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی اشاره کرده و می‌افزاید: به منظور تسریع و تسهیل در پاسخگویی به نیاز صنایع و شرکای سازمان، در طول یکسال گذشته بیش از ۱۶۵۴ مجوز ایجاد مراکز جوار و بین کارگاهی صادر شده که از رشد ۴۵۱ درصدی برخوردار بوده است.

حسینی نیا می‌گوید: مراکز جوار کارگاهی در بحث تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید هستند و تحت نظارت کارخانه بر اساس استانداردهای ‌آموزشی سازمان فنی و حرفه ای فعالیت می‌کنند در حالی که مراکز آموزش بین کارگاهی بین دو واحد تولیدی مستقر هستند و به ‌منظور ارائه آموزش مهارت‌های شغلی توسط صنایع بزرگ ایجاد می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در صورتی که مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی در بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌ها ایجاد شود، ضمن پاسخگویی بهتر به نیازهای آموزشی شاغلان، موجب ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه صنایع و صنوف می‌شود.

ب مراکز آموزشی جوار بین کارگاهی از لحاظ تجهیزات آموزشی مستقل از جریان خط تولید بوده و هر واحد به‌تنهایی یا به‌صورت مشترک با چند واحد می‌توانند آن را تأسیس و اداره کنند.

در حال حاضر موضوع آموزش در واحدهای تولیدی و ارتقای سطح مهارت کارگران از طریق راه اندازی مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی در بنگاه‌ها و کارخانه‌ها دنبال می شود. این مراکز در کنار صنایع علاوه بر رونق بخش‌های تولید، افزایش سطح مهارت نیروهای کار و شاغلان واحدهای تولیدی را موجب می شود

صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

اشتراک آسان