افزایش سطح مهارت شاغلان در بنگاه‌ها

تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰ | عنوان: بازار فنی و حرفه ای

با راه اندازی مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ضمن پاسخگویی بهتر به نیاز آموزشی شاغلان،‌ زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و نیروهای شاغل در بنگاه‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش بازار فنی و حرفه ای، راه اندازی و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تأثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه های مختلف صنعت دارد.به مراکزی که به ‌منظور گسترش آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع تاسیس و راه‌ اندازی شوند، مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی گفته می شود.

هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ارتقای مهارت، کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروهای کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار، ایجاد این مراکز در توانمندسازی و بروزرسانی سطح مهارت نیروهای کار و بالا بردن بهره وری در بنگاه‌ها اثرگذار است.

برابر ماده ۱۱۰ قانون کار، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ملزم شده برای بنگاه‌های اقتصادی با داشتن شرایطی مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی را صادر کند و طبق این ماده قانونی، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.

غلامحسین حسینی‌نیا ـ معاون وزیر کار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مزایای راه‌اندازی مراکز جوار و بین کارگاهی می گوید: با راه اندازی مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی علاوه بر ارتقای مهارت نیروهای کار و کاهش هزینه‌های جانبی تولید، بستر استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر فراهم می شود.


وی به صدور مجوز مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی اشاره کرده و می‌افزاید: به منظور تسریع و تسهیل در پاسخگویی به نیاز صنایع و شرکای سازمان، در طول یکسال گذشته بیش از ۱۶۵۴ مجوز ایجاد مراکز جوار و بین کارگاهی صادر شده که از رشد ۴۵۱ درصدی برخوردار بوده است.

حسینی نیا می‌گوید: مراکز جوار کارگاهی در بحث تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید هستند و تحت نظارت کارخانه بر اساس استانداردهای ‌آموزشی سازمان فنی و حرفه ای فعالیت می‌کنند در حالی که مراکز آموزش بین کارگاهی بین دو واحد تولیدی مستقر هستند و به ‌منظور ارائه آموزش مهارت‌های شغلی توسط صنایع بزرگ ایجاد می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در صورتی که مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی در بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌ها ایجاد شود، ضمن پاسخگویی بهتر به نیازهای آموزشی شاغلان، موجب ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه صنایع و صنوف می‌شود.

ب مراکز آموزشی جوار بین کارگاهی از لحاظ تجهیزات آموزشی مستقل از جریان خط تولید بوده و هر واحد به‌تنهایی یا به‌صورت مشترک با چند واحد می‌توانند آن را تأسیس و اداره کنند.

در حال حاضر موضوع آموزش در واحدهای تولیدی و ارتقای سطح مهارت کارگران از طریق راه اندازی مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی در بنگاه‌ها و کارخانه‌ها دنبال می شود. این مراکز در کنار صنایع علاوه بر رونق بخش‌های تولید، افزایش سطح مهارت نیروهای کار و شاغلان واحدهای تولیدی را موجب می شود



نوشته‌ای از بازار فنی و حرفه ای
http://bazartvto.ir

نشانی این صفحه :
http://bazartvto.ir/modules/news/article.php?storyid=71