ورود

شناسه‌ی کاربری:

رمزعبور:

ورود خودکار



واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید
بازار فنی و حرفه ای : اتاق اصناف ايران و وزارت آموزش و پرورش تفاهمنامه همکاری امضا کردند
در تاريخ ۱۳۹۶/۹/۲۶ ۱۵:۱۰:۰۰ (228 بار خوانده شده)

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
به گزارش بازار فنی و حرفه ای به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش ؛ این تفاهمنامه با هدف هم‌افزایی در استفاده از ظرفیت‌های قانونی و امکانات طرفین در ارائه آموزش‌های رسمی مناسب با نیاز بازار کار و ارتقای مهارت دانش آموزان با استفاده از توان بخش اصناف تنظیم شده به امضای «علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف ایران و«علی زرافشان» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش رسید.


علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در این آیین افزود: یکی از برنامه هایی که در چند سال گذشته با قید اولویت از سوی اتاق اصناف در دستور کار قرار گرفت مقوله آموزش در بخش های مختلف بود.
وی گفت: ۱۸۵۰ رسته صنفی و ۶۵۰ هزار بنگاه صنفی تولیدی کوچک و متوسط در کشور وجود دارد که در این میان صنوف پوشاک، صنایع ساختمانی، مبلمان و لوازم چوبی و چرم مزیت‌های به مراتب بیشتری از بخش های صنعتی دارند.
فاضلی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در استفاده از نهادهای دانش بنیان و اینکه کمتر به این مقوله پرداخته شده است، افزود: بخش عظیمی از اقتصاد کشور سنتی است که باید با بخش علمی همراه شود.
وی ادامه داد: در این راستا تلاش کردیم دانشگاه ها و اصناف را با هم همسو کنیم که از جمله در خصوص صنوف املاک و طلا و جواهر این مهم اجرایی شده اما کار اصلی و زیربنایی در آموزش و پرورش است.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه همه خانواده ها دوست دارند فرزندانشان دکتر یا مهندس شوند، خاطرنشان کرد: نیازمند نیازسنجی شغلی در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: اکنون ایجاد اشتغال در صنایع بزرگ نیازمند صرف ۲۰ میلیارد ریال هزینه، صنایع میان دستی 4.5میلیارد ریال و بنگاه‌های کوچک ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیون ریال است.

فاضلی ادامه داد: اکنون چهار میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد و تحصیل کردگان دانشگاهی نیز هر روز در آستانه ورود به بازار کار هستند، اما تناسبی بین تخصص آنها و نیازهای بازار کار وجود ندارد.

وی همچنین توجه به نظام بازاریابی و توسعه آن و همچنین ارتقای کیفیت آموزش در خدمات فنی را با توجه به پیشرفت های فناوری خواستار شد.
دست نیازمان را سمت آموزش و پرورش دراز می‌کنیم

او معتقد است: «همان‌طور که علم نمی‌ایستد و ما باید تلاش کنیم تا با آن هم‌گام شویم؛ در این زمینه هم حرف اصلی ما با آموزش و پرورش سراسر کشور است که در این راه همت کنند و کم نگذارند تا در چند سال آینده صدها هزار نیروی جوان کار وارد بازار شوند. در بحث تولید صحبت‌های زیادی می‌شود اما در بحث خدمات چطور؟ به بخش خدمات فنی با توجه به پیشرفت‌ها کمتر پرداخته‌ایم و در این حوزه دست نیازمان را سمت آموزش و پرورش دراز می‌کنیم چون یک نیاز اصلی است که به آن توجه نشده است. نوع نگرش آن‌ها در مقطع تحصیلی خواست جامعه ما نبوده و از این باب نگران هستم. باید سراغ این موضوع برویم و نیاز جامعه را تامین کنیم. از طرفی نظام مارکتینگ در ایران تعریف درستی ندارد و به همین جهت تولید نمی‌تواند بال پرواز خود را دریابد.»
شاد کردن دل مردم با تعامل و هم‌یاری
فاضلی در ادامه گفت: « امیدوارم اصناف و آموزش و پروش در کنار یکدیگر سال آینده و به خصوص در ۶ ماهه دوم سال، دل مردم و رهبری را شاد کنند و به ایجاد اشتغال پایدار در کشورمان کمک کنیم.»
در ادامه علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: بیش از ۶۳۰ هزار هنرجو در دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش در کشور مشغول به تحصیلند که باید وارد بازار کار شوند و یا با دریافت مدرک تکنسین اشتغال به کار یابند.زرافشان در ادامه در مورد اهمیت امضای این سند همکاری دوطرفه گفت: «تفاهم نامه‌های زیادی میان دستگاه‌ها و آموزش و پرورش امضا شده است ولی به نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه از جهات زیادی حایز اهمیت است؛ در وهله نخست هنرجويان براساس نیازهای بازار کار آموزش داده می‌شوند. همچنین در بخش اشتغال، هنرجويان در هنرستان‌ها مشغول به فعالیت هستند و به نوعی همکاران شما در حوزه‌های صنفی هستند. این همکاری مشترک در جهت تربیت نیروی انسانی برای اصناف است و این افراد پس از فارغ التحصیلی بلافاصله وارد یک حوزه صنفی و مشغول به کار می‌شوند و یا این‌که به عنوان فرد حقيقي مجوز صنفی می‌گیرند و مشغول می‌شوند.»
آقاي زرافشان گفت: خانواده بزرگ اصناف بیشترین فصل مشترک را با آموزش و پرورش دارد و باید هنرجویان را بر اساس نیاز بازار کار آموزش داد و تربیت کرد.

زرافشان ادامه داد: رویکرد جدید وزارت آموزش و پرورش، آموزش همراه با تولید است و در این راستا چرخه آموزش، تولید و فروش با نگاه کیفیت بخشی تعریف شده است.

صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

اشتراک آسان