ورود

شناسه‌ی کاربری:

رمزعبور:

ورود خودکار



واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید
صنعت : معرفی شغل کارشناس تأسیسات
در تاريخ ۱۳۹۶/۹/۲۲ ۹:۰۰:۰۰ (283 بار خوانده شده)

اگر به کارهای فنی علاقه دارید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد.

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

در حوزه ساختمان سازی، بخش تاسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه خانواده در یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تاسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تاسیسات بهداشتی، حرارتی و برودتی خانه می شود.

متخصص تاسیسات وظیفه طراحی، پیاده سازی، نصب و تعمیر تاسیسات بهداشتی، حرارتی، برودتی، فاضلاب، تهویه مطبوع و گازرسانی ساختمان های مختلف را برعهده دارد.

برای یادگیری این کار می توانید دوره های فنی لازم را گذرانده و نزد یک استادکار به کارآموزی بپردازید. متخصص تاسیسات باید بتواند مطابق با نقشه های فنی ساختمان عمل کرده و در کار خود بسیار دقت داشته باشد. همچنین با رعایت مسایل ایمنی، به دنبال جلب نظر مشتری باشد. کسب تجربه و مهارت بیشتر در این شغل بسیار مهم است.

شغل تاسیساتی با خطرات مختلفی از جمله برق و گاز گرفتگی، سر و صدای زیاد، گرما، سرما و رطوبت زیاد، خطرات ناشی از بکارگیری تجهیزات و ابزارهای مختلف، افتادن و سقوط و ... روبرو است. لذا متخصص تاسیسات باید در حین کار کلیه اصول ایمنی و بهداشتی را به درستی رعایت کند. چون این شغل به نیروی بدنی زیادی نیاز داشته و بسیار انرژی بر است، معمولا برای آقایان مناسب تر می باشد.

ساعات کاری در این شغل معمولا به صورت تمام وقت است (به خصوص وقتی در شرکت یا سازمانی استخدام می شوید). اگر به طور مستقل کار کنید، تعیین ساعت های کاری بر عهده خودتان است. شما باید بتوانید در محوطه های داخلی و اغلب تنگ و در محوطه های بیرونی با شرایط آب و هوایی مختلف کار کنید. برخی مواقع هم باید در ارتفاع و روی داربست ها بروید.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با شغل تاسیساتی اطلاعات کاملی در زمینه وظایف، مهارت و دانش مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، فرصت های شغلی و بازار کار و میزان درآمد متخصص تاسیسات ارائه می شود.


وظایف تاسیساتی

بسته به محل کارتان که می تواند منازل، مکان های تجاری و صنعتی باشد، کار شما می تواند شامل موارد زیر باشد :

خواندن و درک نقشه های تاسیساتی ساختمان

طراحی، اجرا و نظارت بر لوله کشی و تاسیسات گاز خانگی و تجاری

لوله کشی انواع آب سرد و گرم در ساختمان (اتصال انواع لوله ها، انجام لوله کشی آب، فاضلاب و نصب وسایل بهداشتی)

راه اندازی و تعمیر سیستم های حرارت مرکزی با آب گرم (شوفاژ) و ...

راه اندازی و تعمیر دستگاه های سردکننده خانگی و تجاری

نقشه کشی سیستم تاسیسات مکانیکی ساختمان

راه اندازی و تعمیر تاسیسات گرمایی

جوشکاری گاز و برق

راه اندازی و تعمیر سردخانه ها

راه اندازی و تعمیر تجهیزات و سیستم استخرها



مهارت و دانش مورد نیاز

توانایی کار بر طبق نقشه ها و طرح های فنی موجود

مهارت های فنی و عملی خوب

رویکرد دقیق و منظم در کار

توانایی جسمانی مناسب

آگاهی از مسایل ایمنی و دستورالعمل های قانونی

توانایی کار فردی و تیمی

مهارت های ارتباطی مناسب


تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل تاسیساتی

تاسیساتی - مسیر ایرانی شما می توانید این کار را به صورت کاملا حرفه ای در یکی از آموزشگاه های تاسیسات زیرنظر سازمان فنی و حرفه ای دوره های تخصصی انواع شاخه های تاسیسات برگزار می شود به سرعت این دوره ها را فرا گرفته وارد بازار کار شوید. علاقه مندان می توانند در این دورها شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت کنند.
برای آموزش حرفه ای در این شغل می توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش (رشته های تاسیسات بهداشتی ساختمان، تاسیسات گرمایی ساختمان، تاسیسات گاز رسانی، تاسیسات حرارتی برودتی و تاسیسات تهویه مطبوع ساختمان) یا فنی و حرفه ای (رشته تاسیسات) شوید. افراد علاقه مند نیز می توانند در این رشته ها تا مقطع کاردانی یا کارشناسی به طور ناپیوسته در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند. همچنین در رشته مهندسی مکانیک گرایش تاسیسات نیز می توانید تحصیل کرده و پس از آن وارد این شغل شوید. البته افرادی که در کاردانش و فنی و حرفه ای وارد می شوند، چون واحدهای عملی و کارورزی زیادی را می گذرانند، برای ورود به بازارکار آماده تر هستد و شاید سریع تر بتوانند کار پیدا کنند.


فرصت شغلی و بازارکار تاسیساتی

به عنوان یک تاسیساتی ماهر می توانید در بخش تاسیسات شرکت ها و سازمان های مختلف، کارخانجات صنعتی، شرکت های ساختمان سازی و ... مشغول به کار شوید.

اغلب متخصص تاسیسات که تجربه و سرمایه لازم را دارند، به صورت مستقل کار کرده و کسب و کار خود را دارند. البته یکی از مزیت های شغل تاسیسات این است که لزوما احتیاج به دفترکار ندارد. بسیاری از تاسیساتی ها، با داشتن یک کارت ویزیت و خط تلفن در مکان های مختلف مانند روزنامه ها تبلیغ کرده و مشتری خود را پیدا می کنند. این کار نیاز به ابزار و تجهیزات زیاد و جاگیری ندارد، بنابراین آنها می توانند ابزار خود را حتی در منزل شخصی شان نگهداری کنند.

با توجه به روند ساختمان سازی موجود و نیاز همیشگی منازل، ادارات و سایر ساختمان ها به نصب و تعمیر انواع تاسیسات فنی، بازارکار خوبی در این شغل وجود دارد و از آینده شغلی خوبی نیز برخوردار می باشد.

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا - پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام متخصصان تاسیسات بین سال های 2010 تا 2020، رشد 26 درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل14 درصد می باشد.

استرالیا - در بازه زمانی 5 سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد 10.8 درصدی داشته و رشد بسیار زیادی در آینده برای آن پیش بینی شده است.


میزان درآمد متخصص تاسیسات (تاسیساتی)

تاسیساتی - مسیر ایرانیسیستم تاسیسات در همه منازل ، ادارات و ساختمان ها از مهم ترین و حیاتی ترین بخش ها می باشد و همیشه به متخصصان آن نیاز است. متخصصان تاسیسات معمولا درآمدهای خوبی دارند، به خصوص اگر به صورت مستقل کار کنند. البته هرچه متخصص تاسیسات در کار خود مهارت و دقت بیشتری داشته و به خوبی و متناسب با نیاز مشتری کار را بهتر انجام دهد، رضایت مشتریان بیشتر شده و روز به روز به تعداد آنها افزوده خواهد شد و در نتیجه درآمد بیشتری نیز عاید او می شود.

درآمد شغل تاسیساتی در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا - متوسط درآمد سالانه این شغل 46.660 دلار (برای همه مشاغل 33.840 دلار ) در سال 2010 و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 48.200 دلار بوده است.

استرالیا - متوسط درآمد سالانه این شغل 52.800 دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان - متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار بین 25.000 تا 32.000 دلار و برای افراد باتجربه بین 32.000 تا 53.000 دلار می باشد.


شخصیت های مناسب این شغل
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی MBTI :

ISTJ این تیپ شخصیتی از دقت بالایی برخوردار است و دارای مهارت های فنی خوبی می باشند.

ISFJ این تیپ شخصیتی توجه زیادی به جزئیات داشته و با زندگی روزمره سروکار دارد.

ESTP این تیپ شخصیتی از اطلاعات فنی خوبی برخوردار بوده و به خوبی می تواند با ابزارهای مختلف کار کند. او بیشتر مایل است برای خود کار کند.

صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

اشتراک آسان