ورود

شناسه‌ی کاربری:

رمزعبور:

ورود خودکار



واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید
بهداشت و سلامت : پی آر پی* PRP
در تاريخ ۱۳۹۴/۸/۴ ۱۱:۰۰:۰۰ (593 بار خوانده شده)

پی آر پی چیست؟ ( پلاسمای سرشار از پلاکت )
PRP روشی 100% طبیعی است که با استفاده از اجزای خون خود بیمار برای تحریک و نوسازی بافت های آسیب دیده در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها و بدن مورد استفاده قرار می گیرد.
PRP یک فراورده خونی به معنای پلاسمای غنی از پلاکت است که طی یک فرایند جداسازی از خون تازه و لخته نشده تهیه می گردد.
PRP یک روش نسبتا نوین و بنیادین سلول های درمانی در علم پزشکی است که از اوایل دهه 90 میلادی در رشته های مختلف پزشکی مانند علم و جراحی زیبایی، فک و صورت، جراحی قلب، ارتوپدی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.




رفع چین و چروک ناشی از افزایش سن
رفع خطوط اخم یا خنده
رفع طاسی سر یا ابرو
پف و تیرگی دور چشم
کاشت مو



پلاکت چیست؟
خون شامل پلاسما و عناصر جامد معلق در پلاسما یعنی گلبول های قرمز و سفید و پلاکت هاست. پلاکت ها اجسام کروی یا بیضوی کوچکی هستند که از قطعه قطعه شدن سیتوپلاسم سلول هایی به نام مگاکاریوسیت در مغز استخوان حاصل می شوند. در هر میلیمتر مکعب از خون انسان 150 تا 400 هزار پلاکت وجود دارد. نقش اصلی پلاکت ها جلوگیری از خون ریزی رگ ها بوسیله تشکیل توده پلاکتی و کمک به ترمیم جدار عروق می باشد. در واقع پلاکت ها در پاسخ به آسیب بافتی و پارگی عروق با ایجاد پلاک پلاکتی و لخته منجر به هموستاژ شده و سپس با ترشح پروتئین های خاصی، ترمیم بافتی را سبب می شوند که شامل: کموتاکس سلول ها، پرولیفراسیون و تمایز سلول ها، حذف بافت آسیب دیده، ایجاد هروق و ماتریکس خارج سلولی و بازسازی بافت آسیب دیده است.
در واقع در فرایند ترمیم و بازسازی پلاکت ها بازیگر و تامین کننده اصلی فاکتورهای مورد نیاز می باشند. با توجه به توضیحات فوق چنانچه پلاکت ها به صورت مصنوعی فعال و در موضعی از بدن تزریق شوند، موجب تحریک و شروع پروسه بافت سازی در آن خواهند شد. بطور مثال اگر در کنار فولیکول مو تزریق شوند باعث رویش مجدد و طبیعی مو می گردند و در صورت تزریق در پوست موجب تجدید ساختار آن و رفع چین و چروک، خطوط و غیره خواهند شد. همچنین در استخوان یا غضروف باعث ترمیم شکستگی یا سائیدگی ها می شوند. بنابراین از PRP می توان در درمان بیماری ها و جوانسازی پوست استفاده کرد.
روش تهیه PRP : پی آر پی چگونه تهیه می شود؟

از آنجایی که گلبول ها ( گلبول های قرمز و گلبول های سفید ) و پلاکت ها دارای وزن مخصوص متفاوتی هستند بنابراین برای جداسازی آنها از یکدیگر می توان از سانتریفیوژ بهره برد. اگر خون منقعد نشده سانتریفیوژ شود سه لایه شامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها و پلاسما به دست می آید.
از آنجایی که جدا کردن پلاکت ها که در لایه میانی قرار گرفته اند به راحتی امکان پذیر نیست بنابراین با توجه به گستره استفاده از پلاکت ها در تخصص های پزشکی کیت های گوناگنی ساخته شده اند. این کیت ها به طور کلی در دو شکل لوله ای و ظروفی موجود می باشند.

دستورالعمل استفاده از کیت های ( PRP ) پی آر پی:
به طور کلی برای جداسازی پلاکت ها چهار مرحله وجود دارد که شامل: خونگیری، سانتریفیوژ، جداسازی و در انتها فعال سازی و تزریق می باشند.
خونگیری: در این مرحله خون از بیمار اخذ می گردد
سانتریفیوژ: خون گرفته شده سانتریفیوژ می شود تا پلاکت ها و پلاسما از گلبول ها جدا شوند
جداسازی: در این مرحله پلاکت ها و پلاسما از گلبول های خون جدا می شوند
فعال سازی و تزریق: برای اینکه پلاکت های تزریق شده، بافت سازی را شروع کنند قبل از تزریق با مخلوط کردن محصول نهایی با کلسیم کلراید Cacl2 به نسبت یک به ده و باند شدن کلسیم با ضد انعقاد اسید سیترات داکتروز تیپ A انجام میشود.

کاربرد ( PRP ) پی آر پی:
با توجه به نقش پلاکت ها و مواد مترشحه از آنها در فرایندهای بازسازی بافت های آسیب دیده نظیر: تمایز سلول های بنیادی، شکل گیری ماتریکس، رگ زایی، سنتژ کلاژن و ... می توان اظهار داشت به طور کلی در هر عارضه ای که ترکیب فرایند بازسازی بافت بتواند نقشی در بهبود عارضه داشته باشد، می توان از ( PRP) پی آر پی بهره برد.
بسیاری از مشکلات زیبایی نظیر چین و چروک ها، خطوط و ... حاصل پروسه پیری و کاهش کلاژن، الاستین، ماتریکس بین سلولی، فیبروپلاست ها و چربی در لایه های پوست است. این پروسه: قوام، شکل، حجم، صافی و قابلیت ارتجاع در پوست را کاهش داده و در نهایت به مشکلاتی نظیر چین و چروک و خطوط ناخواسته منتهی می گردد که با توجه به نقش پلاکت ها در بازسازی بافت های مختلف از جمله در بازسازی کلاژن، الاستین، عروق و ماتریکس بین سلولی و بازگرداندن شادابی و جوانی به پوست بایستی اذعان کرد که ( PRP )پی آر پی قطبی جدید در درمان های زیبایی می باشد.
در جراحی پلاستیک و زیبایی نیز جهت: فیس لیفت، ابدومینوپلاستی، برو لیفت، بریست آگومنتیشن و اسکین گرافتس از ( PRP ) پی آر پی استفاده می گردد.

صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

اشتراک آسان