ایجاد ۱۴۰۰ مرکز جوارکارگاهی مهارت آموزی در سال ۱۴۰۰

تاریخ ۱۴۰۰/۱/۲۱ ۷:۵۰:۰۰ | عنوان: بازار فنی و حرفه ای

تصویر اصلی
علی اوسط هاشمی, رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره برنامه های سازمان درحوزه مهارت در سال 1400 گفت: جهان امروز به انقلاب در حوزه مهارت فکر می کند,به دلیل اینکه هر آنچه حاصل داشته ها بر پایه تجارب گذشته است با تحول بر حوزه بازارو تقاضا و اثرات شگفت انگیز تکنولوژی و فناوری اطلاعات بر بازار امروز همه جهان احساس نیاز می کنند که باید به وسعت اثرات و نفوذ وتوسعه بخشی تکنولوژی به همان وسعت هم باید به سمت نیروی توانمندی بریم که از عهده بودن بر نقش پایدارو منعطف بر بیاید.

وی ادامه داد:اگر در گذشته عمر مهارت تا 60سالگی با آموختن در 20سالگی آدم را همراهی می کرد,این عمر مهارت به 5سال تقلیل یافته است. اگر در قبل یک آهنگر می توانست از صنف خود استفاده کند, امااکنون دیگر کاربرد ندارد, به نوعی برخی مهارت ها دیگر برد ندارد.



اوسط هاشمی اظهار داشت: امروز ملاحظه می کنید هر روز یک وسیله جدید وارد بازار می شود,با یک تکنولوژی و دانش جدید وارد بازار می شود که پوشش دهند نه بخشی از نیازهای خانواده و بازار,شرکت و صنعت است. درست در بخش های مختلف می تواند باشد. پس مهارت امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیراست که می تواند پاره ای از نظام ها و ساختارها را تحت تاثیر خود قرار دهد و تغییراتی در آنها ایجاد شود.

اوسط هاشمی بیان کرد: اگر در این مسائل تغییر ایجاد نشودو تناسب بین زیرساخت ها و تقاضاها و یافت های جدید برقرار نشود, ممکن است, یک سونامی برای یک کشور ایجاد کند. در دوران کووید به خاطر شیوع ویروس تعداد زیادی مشاغل از دست رفت, اما آن دسته از افرادی که مهارت داشتند توانستند به واسطه مهارت خود در بازار کار کنند.

وی افزود: کویید نشان داد که جامعه هم نیازمند تغییر است.امروز اگر به کارگاه ها نگاه کنید متوجه می شوید که بخشی از فارغ التحصیلان دانشگاهی که با توجه به مدرک خود موفق به یافتن شغل نشده اند, به سمت کسب مهارت رفته اند. نظام آموزشی کشور توانمند نیست که بتواند افراد را به گونه ای تربیت کند که با تکیه بر دانشی که کسب کرده اند موفق به یافتن شغل شوند. وقتی این آمادگی دیده نمی شود,حضور این افراد را در کارگاه ها مشاهده می کنیم.

اوسط هاشمی با بیان اینکه 45درصد مراجعه کنندگان ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند گفت: یکی از دستاوردهای امروز کشور این است که جامعه بر مدار دانش واقع شده است و براین اساس باید گفت چه مهارتی نیاز است؛ وقتی دامنه معلومات و سطح اطلاعات و آگاهی جامعه رشد می یابد به همان میزان باید وسعت مطالبات را پذیرا باشیم. اگر سازمان فنی و حرفه‌ای را با دهه 60 مقایسه کنیم، در آن ایام فقط به دنبال تربیت کارگر ماهر بودیم اما امروز جامعه‌ای که به لحاظ دانش به سطح بالایی رسیده است مطالبه مهارت دارد و باید تغییراتی در برنامه‌ها منطبق با زمان و خواست بازار ایجاد کنیم.بیش از 50درصد کسانی که برای کسب مهارت به ما مراجعه می کنند و فارغ التحصیل دانشگاهی هستند, فارغ التحصیلان علوم انسانی هستند.باید از فکر شغل بیرون بیاییم و به فکر کار باشیم.

وی با بیان اینکه لازمه کار مهارت است گفت: مهارت سخت 20درصد با آدمی همراهی می کند تا آدمی را به کار و موقعیت برساند و مهارت نرم 80درصد نقش در صیانت از کار و بستر ارتقا و رشد نقش دارد. مشاغل نرم در تربیت شخصیت آدم نقش دارد, یعنی انسان را اهل مدارا و گفت‌وگو بار می آورد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: هر تعداد بیکار و شاغل در جامعه داریم نیاز به مهارت دارند، باقی ماندن بر روش گذشته نمی تواند ماندگاری فرد بر کار را تضمین کند. همانطور که در نظام اداری به آموزش ضمن خدمت کارمندان می پردازیم در بخش کارگری یا اصناف هم این موضوع باید مورد توجه باشد، 24 میلیون شاغل در کشور داریم که 3.5 میلیون نفر استخدام دولت هستند و 21 میلیون نفر مخاطب ما هستند به اضافه حداقل 4 میلیون بیکاری که در جامعه وجود دارد البته به این موارد باید زندانیان و افراد حاشیه نشین شهرها را هم اضافه کرد. در مجموع 17 گروه تحت آموزش‌های مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند، وقتی به دامنه وسیع مخاطبان می‌نگریم نیاز است بدانیم چگونه باید متناسب با تغییرات روز آنها را آموزش دهیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از ایجاد 1400 مرکز جوار کارگاهی آموزش مهارت به عنوان برنامه این سازمان در سال آینده خبر داد.
معاون وزیر تعاون با اعلام این خبر که در طول 40 سال، تنها 17 مرکز تخصصی مهارت آموزی وجود داشت که طی یک سال اخیر با ایجاد 50 مرکز تخصصی مهارت آموزی با هدف لحاظ کردن پیوست نیروی انسانی توانمند در صنعت این رقم به 67 مرکز افزایش یافته است که می توان به دپارتمان ملی مهارت مشاغل خانگی و دپارتمان مهارت دریایی، مرکز تخصصی گاز و نفت بوشهر و ... اشاره کرد.

هاشمی در همین رابطه گفت: مراکز تخصصی در قالب «دپارتمان های تخصصی مهارتی» و شرایط اقلیمی کشور پیش بینی و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

هاشمی گفت: 45 درصد از مراجعین به مراکز سازمان برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا بخشی از واحدهای درسی در قالب مهارت آموزی به دانشجو و در حین تحصیل ارائه شود.

وی با اشاره به ظرفیت قانون شورای عالی مهارت و پیش بینی 8 سطح مهارتی تا دکترا، اظهار داشت: در همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی نیز می توان با استفاده از همین قانون، به تربیت تکنسین و کارشناس ماهر روی آورد تا اعتبارزایی در مدارک دانشگاه با توانمندسازی افراد ایجاد شود.

هاشمی بیان کرد: 7 استان محروم با پایه مهارتی پایین و نرخ بیکاری بالا با همکاری دو دستگاه پایلوت این امر قرار گیرند.تدوین2 هزار استاندارد جدید مهارتی در سازمان فنی و حرفه‌ای در سال گذشته برای مشاغل و ارزیابی آنها نسبت به 4500 استاندارد در کل ایام گذشته، اقدام بزرگی از سوی سازمان فنی و حرفه ای است. توجه به آموزش مهارت همپای تحولات دنیای کار و ایجاد 1400مرکزجدید آموزش جوار کارگاهی خودجهادی دیگرست.



نوشته‌ای از بازار فنی و حرفه ای
http://bazartvto.ir

نشانی این صفحه :
http://bazartvto.ir/modules/news/article.php?storyid=68