تکنولوژی و تحول در مفهوم اجتماع

تاریخ ۱۳۹۴/۷/۲۳ ۸:۵۰:۰۰ | عنوان: فن آوری اطلاعات

نتایج یک نظر سنجی در مورد اثرات تکنولوژی بر جوامع مدرن
در حالی که افراد میتوانند با لمس صفحه کلید یا صفحه نمایش با ابزارها، افراد دیگر و اطلاعات در هر کجای دنیا ارتباط بر قرار کنند، آیا به راستی در معرض خطر ثطع ارتباط با اجتماع و جامعه خود قرار دارند؟ در حالی که تمام دنیا در چند اینچ در بین دستان ما خلاصه شده است، آیا به راستی در حال از دست دادن مناظر و دیدنی های بیرون از پنجره اتاق خود قرار داریم؟


به گزارش «تابناک» این سوالاتی است که آخرین نظر سنجی مجله National Journal Heartland Monitor به آنها پرداخته است. س.الاتی که اغلب مردم دنیا در حالی که در دنیای رایانه و ارتباطات جدید زندگی میکنند با آنها روبرو هستند. مسائلی که با قدرت هرچه تمام تر گویی تحولی عظیم در طبیعت و سرشت زندگی اجتماعی بشر ایجاد میکنند.

بسیاری از افراد البته در این نظر سنجی تحولات جدید را مایه خوشبینی تلقی میکنند. بیش از نیمی از افراد شرکت کننده در این نظر سنجی بر این عقیده هستند که تکنولوژی های ارتباطی جدید و تحولات این حوزه منجر به آن شده است که افراد بیش از گذشته در جریان تحولات، اطلاعات و ارتباطات قرار بگیرند و از این مسیر کیفیت زندگی افراد بهبود قابل توجهی پیدا کرده است. همچنین بر این عقیده اند که این تحولات جدید منجر به ایجاد فرصت های شغلی بهتری است که در گذشته میسر نبوده است. به ویژه نسل جوان به این تحولات به دید کاملا خوش بینانه ای نظر میکنند.

اما نتایج این نظر سنجی همچنین نشان میدهد که تعدادی از افراد بزرگسال بر این باور هستند که تکنولوژی های جدید و تحولات ارتباطی مدرن، نتیجه ای جز این در پی نداشته است که شغل های بسیاری از دست برود، اجتماع دچار گسستگی شود، خانواده ها دچار مشکلات و فروپاشی شوند و بسیاری از جنبه های خوب زندگی گذشته تحت تاثیر آنها قرار بگیرد. تاثیرات منفی تکنولوژی های جدید به ویژه در قشر بزرگسال و افرادی که خود صاحب فرزند هستند، بیش از همه مورد توجه و تمرکز قرار گرفته است.

نتایج یک نظر سنجی در مورد اثرات تکنولوژی بر جوامع مدرن
یکی از مصاحبه شوندگان در این نظر سنجی که فردی بازنشسته و 54 ساله است، میگوید: تکنولوژی های جدید منجر به آن شده است که افراد کمتر خود را در گیر فعالیت های جمعی کنند و به عبارتی کمتر اجتماعی باشند. وقت گذراندن با خانواده کمتر شده است زیرا اکنون بسیاری از جوانان وقت خود را با گوشی های هوشمند و دستگاه های تکنولوژیک خود میگذرانند. اما از جنبه مثبت این نکته حائز اهمیت است که اکنون تمامی اطلاعات از سراسر دنیا در اختیار شما است. اگر چیزی وجود داشته باشد که در مورد آن اطلاعات ندارید، به سادگی میتوانید آن را در گوگل جستجو کنید. به نظر میرسد که جنبه های مثبت و منفی این موضوع باید همزمان در کنار هم مورد بررسی قرار بگیرد.

یکی از نکاتی که این نظر سنجی مورد توجه قرار داده است، نحوه نگرش افراد به تحولات سریع در ارتباطات و محاسبات است که اکنون این موضوع را به شکلی روزمره در آورده است که اولین چیزی که هر روز صبح افراد با آن سر و کار پیدا میکنند و آخرین چیزی که شب هنگام و موقع خواب به آن رو میکنند، دستگاه های هوشمند مرتبط با اینترنت آنها است. به شکلی خلاصه این نظر سنجی در پی بررسی .وضعیت اجتماع و جامعه در عصر تکنولوژی است. چگونه تکنولوژی های جدید تاثیرات خود را در ارتباط افراد با خانواده، دوستان و همسایگان میگذارد و چگونه زندگی اجتماعی را از نو شکل میدهد. تصویر بزرگ این نظر سنجی حاکی از آن است که بسیاری از افراد در مورد این تحولات به وجود آمده در عصر تکنولوژی مشتاق و علاقمند هستند. البته همه افراد به گونه ای دغدغه هایی نیز در مورد تبعات منفی آن دارند اما به شکل کلی جنبه های مثبت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

مجموعه افرادی که نگاهی مثبت در مورد این سوال دارند که: انقلاب تکنولوژی جدید چه تاثیراتی بر کیفیت زندگی دارد؟ 28 درصد هستند که تقریبا سه برابر رقم 10 درصدی افرادی میشوند که نگاهی منفی نسبت به این جریان اتخاذ کرده اند. اما در مجموع 62 درصد بر این باور هستند که این موضوع جنبه های مثبت و منفی را همزمان در پی دارد.

اما از نکات جالب دیگر این نظر سنجی سوالی است در این رابطه که تاثیر تحولات تکنولوژیک بر وضعیت اشتغال در جامعه چیست. در این زمینه پاسخ دهندگان دیدگاه های نزدیک به هم دارند. بسیاری بر این عقیده هستند که تکنولوژی های جدید منجر به ایجاد فرصت های شغلی بیشتری در جامعه شده اند و تاثیرات مثبت این موضوع نسبت به تبعات منفی آن بیشتر بوده است. در این خصوص به ویژه تاثیرات مثبت ابزارهای تکنولوژی و فضای آنلاین بر تجارت و ایجاد تجارت الکترونیک مورد توجه قرار گرفته است و نتایج حاصل از نظر سنجی نشان میدهد که تاثیر تکنولوژی بر خرده فروشی تاثیری عمیق و مثبت بوده است. جالب تر از همه آنکه نتایج در جامعه آمریکا نشان از آن دارد که آفریقایی – آمریکایی ها نسبت به تبعات مثبت اشتغالزایی در خصوص تکنولوژی های مدرن دیدگاه خوشبینانه تری نسبت به سفید پوستان دارند که این موضوع نیز از دیدگاه جامعه شناسانه یک امر قابل بررسی و تحقیق مینماید.

هفته بعد قرار است موسسه National Journal Heartland Monitor نتایج دقیق نظر سنجی خود را منتشر کند. تحقیقی که میتواند بررسی های دقیق جامعه شناسانه را به دنبال خود داشته باشد و تاثیر تحولات تکنولوژیک مدرن را در ارتباط با وضعیت جوامع امروزین در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نشان دهد.



نوشته‌ای از بازار فنی و حرفه ای
http://bazartvto.ir

نشانی این صفحه :
http://bazartvto.ir/modules/news/article.php?storyid=3